Esmeralda Kleinreesink

Spannend! Morgen, 21 januari 2021, is de uitslag van de FUTURPROOF award voor trotse overheidsorganisatie.

Ik heb mogen meewerken aan de video van een van de drie genomineerden: die van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum (DGOTC). Ik heb het geweldige concept met de makers mogen vereenvoudigen, naar spreektaal en beeldtaal omgeschreven en ingekort. De voice-over tekst hebben we daarmee van 3 minuut 45 seconden naar 2:15 gekregen.

Voor mij zijn de 2,5 uur die ik met de mensen van DGOTC heb doorgebracht en de uiteindelijke video duidelijk: als er ergens vernieuwende ambtenaren zijn die trots zijn op hun werk is het wel bij het DGOTC. Ze hebben die award absoluut verdiend!

Als je benieuwd bent naar de uitslag: je kunt gratis deelnemen aan het hele online event. Schrijf je hier in: https://futur.nl/evenementen/bekendmaking-jonge-ambtenaar-van-het-jaar-2021-en-futurproof-organisatie-2021

Nieuwsgierig naar de nominatievideo van het DGOTC? https://youtu.be/YvAGrBVoqLg

“Zou ik een deelname certificaat kunnen krijgen voor in mijn personeelsdossier?” vroeg Patrick van der Giesen vorige week.

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht: certificaten. Maar ik vind het een logische vraag. Natuurlijk moet zo’n één-op-één coachingsdag in het P-dossier komen!

Mijn huisontwerper, Willem van den Bos, is ook gelijk enthousiast. Ik stuur ‘m ter inspiratie twee certificaten. Ik schrijf erbij welke elementen ik van elk mooi vind (het gebruik van het plaatje op de achtergrond, de strakke vormgeving, vormgeving in de logo kleuren) en wat juist niet (dat het font van de naam groter is dan het font van het certificaat). Dan laat ik hem zijn gang gaan.

Hij komt terug met een simpel, maar mooi ontwerp met als uitleg: “Een certificaat wordt al heel snel te druk of oubollig. Dat past natuurlijk niet bij de uitstraling van De Pitchcoach.” Heerlijk, zo’n huisontwerper die je begrijpt!

En niet alleen ik vind ‘m mooi maar Patrick ook. Om precies te zijn: “Super gaaf!!”.

Wil jij ook zo’n mooi certificaat in je personeelsdossier? Boek dan gelijk een telefonische afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek in mijn agenda: https://calendly.com/pitchcoach/strategie-sessie

Koning Willem-Alexander hield 25 december zijn jaarlijkse kersttoespraak. Wat kun jij van zijn speechtechniek leren? Tien tips.

Wat ging goed?

  1. Hij begint in media res. ‘In media res’ is Latijn voor ‘in het midden’. Het is een schrijftechniek waarbij je midden in het plot begint. Geen saaie introductie, maar je valt direct in het verhaal. Dat doet de koning ook. Hij begint meteen te vertellen over vier mensen die hij (kennelijk, zie punt 9) heeft gesproken over wat de coronacrisis met hen doet. Dat is een geweldige opening, omdat we gelijk meegezogen worden in het verhaal.

  2. Hij vertelt mini-verhalen waar alleen de essentie van behouden is. Letterlijk geen woord teveel. Zoals het vierde voorbeeld (zie ook punt 8) dat hij aan het begin geeft: “Die productieleider uit het Shakespearetheater uit Diever die me vertelde over dat lege gevoel: ‘Dan zit je thuis en dan denk je: vanavond zouden we Midzomernachtdroom gespeeld hebben’.” Hij vertelt een compleet drama in slechts 28 woorden.

  3. Hij combineert het einde met het begin. Dit Shakespeare-voorbeeld uit het begin komt op het eind weer terug als afsluiting: “Midzomernachtdroom zal weer gespeeld worden”.

  4. Hij staat voor de camera. Staan voor een camera maakt dat je makkelijker je hele lijf gebruikt bij het praten waardoor je oprechter en minder formeel en stijf overkomt dan wanneer je zit.

  5. Hij benadrukt zijn woorden ritmisch met zijn handen. Als je in de cadans waarin je spreekt ook je handen beweegt dan geeft dat een gevoel van intentie aan. En niet alleen dat: Doe je het niet exact op je eigen spreekritme, dan associëren wij dat -onbewust- met niet de waarheid spreken.

  6. Hij houdt zijn handen open en in de truth plane. Als je je handen in elkaar vouwt in een ‘bidhouding’ dan creëer je letterlijk een barrière, houd je mensen op afstand.  Wat doe je dan wel met je handen? Dat wat de koning hier doet: van elkaar af, palm licht naar boven en op navelhoogte. Wat lichaamstaalexpert Mark Bowden de ‘truth plane’ noemt. Dat straalt eerlijkheid en competentie uit. 

    Wat kon beter?

  7. Hij kan meer functionele gebaren maken. Hoewel hij zijn handen in een goede uitgangspositie houdt en gebruikt om zijn woorden ritmisch te ondersteunen, gebruikt hij ze nauwelijks om zijn woorden ook functioneel te ondersteunen. De enige keer dat hij dat doet, is als hij het heeft over stellingnemen: hij maakt een ik-jij gebaar bij de woorden “voor-tegen/vriend-vijand/wij-zij”. Als je meer gebruik maakt van functionele gebaren, kom je niet alleen minder stijf over, maar je helpt je publiek ook, want je geeft ze een extra, visuele, laag aan informatie mee.

  8. Hij geeft teveel voorbeelden. Hij begint niet alleen zijn speech met vier voorbeelden. Hij eindigt ook met een toekomstvisie in vieren: “De zon keert terug. Het licht komt terug. Midzomernachtdroom zal weer gespeeld worden. We zullen elkaar weer ontmoeten en omhelzen.”  Vier is veel om te onthouden. Het is overweldigend en kan daarom de luisteraar laten afhaken. Hoe voorkom je dat? Door het gebruik van een drieslag. Drie kunnen we onthouden, geeft een indruk van alomvattendheid, maar zonder dat het ons doet afhaken.   

  9. Hij maakt aan het begin de context niet duidelijk. De toespraak begint fantastisch in media res, met prachtige menselijke voorbeelden, zelfs al zijn het er veel. Mijn probleem was dat ik de openingsvoorbeelden niet kon plaatsen. Had ik die mensen moeten kennen? Misschien van tv? Die verpleegster uit Zwolle, die arts in Hoensbroek, die studenten in Breda? Pas bij het vierde voorbeeld, de productieleider uit Diever, wordt het duidelijk dat het gaat om mensen die hij heeft gesproken. Laat je publiek zich niet dom voelen! Leg (heel kort) uit waar je over praat.

  10. Hij citeert niet duidelijk. De beste manier om als je staat aan te geven dat je iemand anders letterlijk citeert, is om jezelf (een klein stukje) te verplaatsten en iets schuin te gaan staan alsof je naar jezelf (op de vorige plek) kijkt. Eventueel nog voorafgegaan door “hij zei” en een (kleine) verandering van de hoogte of snelheid van je stem. Maar als je noch je toon, noch je houding verandert, zoals de koning deed toen hij de Shakespeareman citeerde, dan creëert dat verwarring. Dan weten we even niet meer of je het over jezelf hebt of over die ander. En verwarring betekent dat we niet meer aan je lippen hangen.

De hele kerstspeech van de koning is hier te zien: https://youtu.be/xccFteu5fnY

Ook benieuwd naar mijn analyse van de Torentjestoespraak van Rutte over corona? Die lees je hier: https://depitchcoach.nl/toespraak-premier-rutte-speech-analyse-in-10-punten-de-pitchcoach/

“Ik vond het zo moeilijk om elke week weer een nieuwe pitch te bedenken”, zei Ivar Willemsen van Funkyfishbone, mijn webbouwer, tegen me. Hij was jarenlang lid van netwerkorganisatie BNI, waar ik net voor het eerst was geweest en enthousiast over vertelde.  Want bij BNI moet iedereen elke week een pitch van 60 seconden geven.

“Kun jij daar niet bij helpen?” vroeg hij.

“Vast wel”, was mijn antwoord. “Wat heb je in gedachte?”.

Met als gevolg dat we vandaag samen brainstormen. Helaas niet zoals bedoeld bij mij thuis, maar online. Hij heeft namelijk sinds vannacht zoveel pijn in zijn nek, dat hij niet kan autorijden. Dus we brainstormen online.

Het is duidelijk dat zelfs zitten al vreselijk pijnlijk is, dus dat hij een screenshot van onze sessie heeft weten te maken waar hij niet zichtbaar van pijn vertrekt is wonderbaarlijk. Maar ondanks de pijn was het een super productieve bijeenkomst. We hebben een geweldig plan opgesteld om iedereen die problemen heeft bij het bedenken van weer een onderwerp voor een pitch te gaan helpen. Hoe? Dat zal de komende weken vanzelf duidelijk worden. De voorlopige codenaam voor het project is #52PI (“52 Pitch Ideeën”). We nemen je mee op het traject! Wordt vervolgd….

“Feiten raken ons niet, maar met een waargebeurd verhaal weet je jouw toekomstige klanten echt te raken, dan maak je écht verbinding”. Een citaat uit een interview met mij in Kleur & Stijl, het vakblad voor imago professionals. Onderwerp: Hoe breng je je meerwaarde over de bühne.

Lees het hele artikel hieronder. 

Bestel een gesigneerd exemplaar

Archief

Categorieën